2012-11-17

"Sammy Dahlman's Bulge" - Konsten att lämna sitt märke

"Tänk vilken go ko. En riktig jefla festprisse (https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/23890_446074335451263_1975937510_n.jpg). Undrar om snubben som luktar dött lik och extrema mängder avföring kommer att åka i samma vagn som mig idag igen".

Ibland när jag projekterar något så brukar jag upptäcka, halvvägs in i problemet, att jag börjar tänka på allt mellan himmel och jord som inte har med det jag borde tänka på att göra. Precis detta hände mig idag.

Detta var tredje dagen i rad som jag och Garrett åkte till sunkhålet Rat Rock, Central Park, för att prova på ett ogjort problem. Det tycks mig underligt att ingen klättrat problemet innan. Okej, det visade sig vara förvånansvärt mycket svårare än vad första anblicken skvallrade om. Ändock så är det ett område som lockar klättrare varje dag. Anledningen till det oklättrade problemets existens tordes vara hela scenariot kring problemet och även dess egna utseende. Diverse löst drivande folk på nätterna lämnar obehagliga saker på marken och så fort mörkret börjar närma sig kan man höra flertalet råttor springa runt bland stenarna. Man känner sig helt enkelt ovanligt smutsig efter ett besök i Central Parks mest kända klätterområde. Detta har förmodligen hindrat starka klättrare från ett besök tidigare plus att Rat Rock nästan enbart bjuder på problem i lägre graderna (och höjderna).

Sammy Dahlman's Bulge - 8A+

Faktumet att ett besök i Rat Rock lämnar en lika smutsig som ett katolskt gossebarn efter personlig, själslig guidning utav prästen hindrade som sagt inte mig och Garrett från att projektera. Problemet består utav i princip fyra moves varav tre utav dem hamnar kring 7B. Det som egentligen utgör hela problemet är första movet inklusive en sving med fötterna ut till en hälkrok.

Det tog mig sammanlagt tre sessions att göra första flyttet. Detta är en ovanlig företeelse för mig nu för tiden. Om det är ett move som jag inte kan göra under någon timme så struntar jag oftast i problemet. Garretts sinnessjuka vilja och driv fick mig dock att återvända och försöka igen.

Cruxmovet innefattar ett riktigt brett compression-flytt. Compression brukar vara något utav både min och Garretts specialitet och faktumet att det tog oss så lång tid att göra detta intrikata compression-flytt innebar att problemet i sig skulle bli hårt. Jag hade även bara lyckats göra svingen med fötterna en enda gång under två sessions.

Idag var väderförhållandena bra. Problemet här är nästan alltid fukten i luften men idag hade vi tur och stenen kändes inte blöt. Efter ett första försök så trodde jag dock inte riktigt att vi skulle göra problemet idag heller.

KABLAM! Första movet satt för första gången. Jag förstod inte så mycket. Jag stängde höger hand i den mest stängda cimp-positionen jag kunde uppbåda och svingade över fötterna till en häl. Det var ungefär här jag började tänka på andra saker. Nu i efterhand kommer jag inte riktigt ihåg att jag klättrat problemet. Jag var någon annanstans i huvudet vilket kan ha varit en bra sak. Det tar trots allt bort nervositeten.

Problemet ligger till vänster om "Komas Roof" och klättrar uppför areten från sittande position. Eftersom namnen i Central Park oftast innefattar en beskrivning utav vad det är för problem (Komas roof, the polish traverse etc) så valde jag att döpa problemet till "Sammy Dahlman's Bulge" då man klättrar över just en "bulge". Förslagsgrad 8A+.

Garrett var inte sen att hoppa på sändtåget. Mörkret började lägga sig, råttorna började föra oväsen, marijuanadoften drog in från folket några meter bort och Garrett blev skrämmande taggad. Han drog på sig huvudlampan och började klättra problemet i sann Garrett-anda (vilket innebär fotsläpp på vartenda move på grepp som jag knappt kan hänga i). Fruktansvärt imponerande att se. Imponerande och skrämmande. Ungefär lika imponerade som när han gjorde "The Messiah sitdownstart" (The gunks, 2 ascent), 8A+/B extremt bakfull nu i veckan.

Sändtåget avslutades på lokal där amerikanare satt och skrek över amerikansk fotboll som om vore de psykotiska. Även det imponerande och skrämmande.

Jeremy filmade problemet så det kan möjligtvis komma upp en film inom en snar framtid.

Inga kommentarer: