2012-07-29

Söndagsläsning - "Den glade amatören" - eller - Sammy D's återkomst

Jag mötte honom i Klätterhallen, Norrköping, under ett utav mina slentrianmässiga träningspass. Plasten i form utav klättergrepp kändes ovanligt svettiga i lokalen under den infernaliska sommarvärmen.

Svettig var även den man som oblygt struttade fram till mig och greppade min hand. Han presenterade sig som "en glad amatör" och log snett, till och med en aning promiskuöst.

Träningspasset fortgick som vanligt. Inget pekade på att just denna dag skulle bjuda på något annorlunda. Jag hade fel.

"Den glade amatören" kom åter igen fram till mig och inledde en konversation som till en början tycktes mig vara fullt normal. Jag vet inte hur det skedde men plötsligt fick "den glade amatören" något sjukligt i sin blick varpå han sade:
"Under ett års tid ska jag ta din kropp. Jag ska ta den... Och sedan ska jag sagga ner den... Totalt."

Därefter blev det tyst i hallen. I alla fall ur mitt perspektiv. En massa bilder florerade i mitt medvetande som fortfarande ringar starkt. Bilder på "den glade amatören" i en "The Gimp"-utstyrsel direkt tagen från "Pulp Fiction". Bilder på mig själv förnedrad och utlämnad.

Jag har inte klättrat så mycket sedan den dagen. De kan bero på "den glade amatören" och hans förvridna utspel.

Förmodligen handlar det om att sommaren oftast har annat att erbjuda.

Nedan följer sådant som sommaren bjudit på utöver klättringen... Plus lite klättring.

Inlåst

Jag och min käre vän Jacob Carlsson låste in oss i en studio. Efter tre och ett halvt dygns mörker skapades detta... En progressiv komposition skapad under frustration över vädret som bestämde sig för att skina dagen då vi låste in oss tills dess att vi klev ut igen. Klicka på play och fröjdas eller skärras. 





Samariten Sammy Dahlman - 8A


John Mcclane rycker upp två pistoler fasttejpade på ryggen och skjuter Hans Grüber utför fönstret på någon utav de högsta våningarna på Nakatomi Plaza. Jag är 9 år gammal och vill inte annat än att bli en lika häftig dödsbringare som Bruce Willis överdrivna rollkaraktär.

18 år senare så klättrar jag på stenblock.

Jimmykarlsson nämnde något om en uppenbarelse i boulderväg en bit utanför Värnamo. Jag och min käre kollega, tillika vän, Love bestämde oss för att leta upp denna uppenbarelse under en regnig arbetsdag i Växjö.

Efter två timmars irrande i skogen hittade jag den. Min disträa personlighet tillät mig att glömma vattnet hemma. Vad jag kunde erinra mig så hade jag inte druckit något överhuvudtaget sedan middagstid dagen innan. Det var således med skakiga händer som jag påbörjade arbetet med projektet.

Problemet kan beskrivas som en tvådelad skapelse. Första delen är ett stenhårt axelflytt ut från ett tak från två crimpers in i en gastoncrimp. Därefter följer sex halvhårda, långa flytt på svagt lutande vägg till kanten.

Efter att ha jobbat in allt utom startflyttet så påbörjades kampen. Vartenda muskel skakade till den grad att problemet förmodligen borde döpts till "Michael J. Fox". Efter en timme så fick jag med nöd och näppe första movet gjort. Trodde aldrig att jag skulle få till resten utav problemet. På något sätt gick det och Love påpekade i efterhand att det var den rangligaste bestigningen han sett mig göra. Nåja. Ranglig eller ej. Om någon har vägarna förbi Steningaryd i Småland så rekommenderar jag starkt "Samariten Sammy Dahlman", 8A.

Tack till Jimmykarlsson som hintade om problemet. Tack till Samuel L. Jacksons rollkaraktär Zeus Carver, eller samariten som Simon Grüber kallar honom i Die Hard 3, för inspiration till bouldernamnet.


Peace & Love

Förra året ärades jag en plats som skribent åt Dalademokraten under Peace & Love-veckan. Även detta år fick jag en plats och avnjöt "gratis" festivaldeltagande med några få recensioner som betalning. Denna sommaren höll jag mig på en mer objektiv kant för att undvika överflöd utav kommentarer från besvikna läsare efter att jag skrivit en minst sagt nedvärderande text om katastrof-DJ:n Deadmau5. "Jag hatar dig Sammy", "Du är fan dum i huvudet Sammy" och andra kommentarer skänkte mig stor glädje och mycket nöje men mottogs inte lika bra utav Dalademokraten som tog bort inläggen till min besvikelse. Det enda eko utav de rabalder som uppstod hittade jag här: https://www.flashback.org/t1294954p590

 Och lite bilder tagna utav min bättre hälft Emese Tot, fotograf på festivalen.

Neil Fallon i "Clutch" vräkte på som en fullständigt skogstokig ångvält

En "coked-up" Rihanna snubblade in på scen en timme för sent och mumlade igenom sin värdelösa repertoar

"Clutch" fick bara en timmes speltid på P&L... Idioti

Den oberörde, den glade och den opiumdrogade pundaren

På übermysiga festivalen "Daflo" i dalarna bjöd Le Betré på fet stoner/blues rock

Fotografen på fel sida utav kameran

Kostråd

De flesta klättrare vet hur viktig kosten är för att skicka sina projekt. För att hålla huvudet kallt och musklerna fräscha så ville jag visa vad jag stoppar i mig under en klätterdag.



En stor släde kräver en stor man

I Tynset, Norge, kan man hitta något som byborna påstår sig vara världens största släde. Jag tog tillfället i akt under ett besök och gjorde ett tappert försök att köra släden.

En man, en släde, ett stort äventyr
Nu orkar jag inte skriva mer...





1 kommentar:

FaderJohan sa...

Hahaha, trodde du förträngt den glada amatören... Angående din s.k. "släde" - in sweden we call it a kick!