2012-05-01

Mean Green - eller - "Bullincidenten"

En utav mina större förebilder inom klättervärlden, Johan Lunborgidis, ringde igår och ville prompt ha med mig ut till Gröna Väggen idag. "Samla ihop ett crew så drar vi". Mitt inflytande på klättrande vänner sträckte sig enbart till Jimmykarlsson denna dag och så var vi bara tre som drog ut på äventyr.

På den avskräckande, långa och ångestladdade bilfärden till Gröna Väggen så stannade vi till på ICA för att införskaffa oss föda. Mina surt förvärvade penningar gick åt till en gainomax, smak RASpberry dagen till ära, och en blåbär/vaniljbulle. Bullen visade sig innehålla i princip 0% vanilj och jag lyckades i viss mån uppbåda nog med viljestyrka för att hålla vansinnet tillbaka. Jag blev så besviken... Trodde att dagen skulle gå åt fanders.

Men det gjorde den inte "bullincidenten" till trots.

Väl vid gröna väggen så kunde jag fortfarande höra bagaren, skaparen utav bullen, skratta skadeglatt åt mig. Ilsken och fly flängd förbannad så gick jag direkt på "Boardlord", 7C+, ett långt drag från jug till sloper följt av ett enklare slut. Den gick ner på tre försök efter att mina ouppvärmda "guns" slutat klaga.

Gröna Väggens "Kingline", "Mean Green", 8A+, stod på tur. "Mean Green" består utav ett stenhårt startflytt följt av lite hälar, lättare move och en skrämmande urtoppning.

"Det kanske är bäst om du provar urtoppningen", sa Jimmykarlsson och tittade frågande på mig. Efter någon sekunds eftertanke så insåg jag att om jag ändå ska göra urtoppningen så kan jag väl lika gärna göra den från start så behöver jag inte prova den fler gånger.

Startmovet bet ifrån två gånger men på tredje presset så satt den. Urtoppningen hägrade och jag kritade på från en jug efter att ha slappat på några blöta grepp. Slutet kändes enkel efter att ha kollat upp finbeta på Stefans blogg men jag skrek och gormade som en vettvillig gris i alla fall, inte bara för att bjuda på show men för att jag var en liten räddhare med psykologiskt tunga laster i bagaget (se "bullincidenten).

Upp kom jag och väl över kanten så fortsatte jag min resa genom rädslans land när jag insåg att över kanten så väntade en lång "slabb" fylld med barr och mossa. Mången man hade kallat "slabben" för smärre uppförsbacke.

Nästa problem, "Radiohead", 8A, gick relativt fort den med. Jag och Billybobkarlsson klurade beta och efter att ha tagit mig igenom den eminenta starten så fick jag återigen äran att göra urtoppningen från "Mean green" (slutar i samma urtoppning). Otaggad så floppade jag av slutet, landade, laddade och skickade den presset därpå.

Och så till "Siam", 7C+. Mitt högra baksida lår har trasat sönder och på "Siam" så använder man en viktig höger hälkrok. Jag försökte "fuska" mig förbi hälkroken genom att skicka dynamsikt till den övre juggen men kom någon enstaka centimeter för kort.

Ett par muntra kalmariter och stockholmare invigde mig i helandet utav skadade musklers alla hemligheter och kastade över en sticka med dödslinementet "Linnex". Glad smetade jag in baksida lår och satan i helvete vad det brännde! Några timmar senare här hemma så bränner det fortfarande...

Smärtan i låret ersattes utav smärtan från Linnexet och jag bestämde mig för att ge ett försök där jag tog i med hälen. Tursamt nog så prickade jag jag toppjuggen och valsade upp för ännu ett problem.

Min idol, Johan Lundborgidis, vet hemligheten med att vila sig i form. Han behöver inte träna som en spetälsk med tron om att total utmattning är botemedlet mot sin åkomma (läs David "Girlyfingers" Jaksch). Idag gick han både "Tremor", 7B, "Gröna Lanternan", 7B och "Tunnelsyndrom", 7A flash, utan att göra en enda min som visar på att han ens behövt ta i.

Jimmykarlsson trotsade sin "antistyle" genom att även han skicka "Boardlord". Därefter gjorde han "Tremor Krist", 8A, som en dans. Ett problem som jag för övrigt klättrade upp till urtoppningen på (återigen samma urtoppning som "Mean Green") men bestämde mig där halvt om halvt att hoppa ner enbart av den anledningen att jag började tröttna på att göra samma urtoppning om och om igen. Det blev för mycket för en man som bara några timmar tidigare ätit en vaniljlös bulle. Trots den mentala svikten så var jag nöjd med dagen.

Emese jobbade idag så återigen, inga bilder.



2 kommentarer:

FaderJohan sa...

Jag fattade aldrig att du var såå besviken över bullen..du kunde fått en snickers av mig i så fall.

Sammy sa...

Jag tror att det var en kombination av "bullincidenten" och att jag fick betala för att få pissa. Dagens i-landsproblem slog nya höjder.